Sunday, September 7, 2008

SOCIO-EMOCIONALNI RAZVOJ NADARENIH I MOGUĆE POTEŠKOĆE

S obzirom da za nadarenost nisu bitni samo kognitivni odnosno intelektualni činitelji, već i socio-emocionalni aspekti razvoja, potrebno je pridati veći dio pažnje i ovom području.Sama činjenica da su ˝drugačiji˝, nadareni pojedinci se mogu susresti sa određenim socioemocionalnim problemima, koji mogu postati vrlo ozbiljni.Neki autori govore o takozvanoj hipersenzitivnosti odnosno preosjetljivosti koju nadareni mogu manifestirati u nekoliko područja, pa tako i u emocionalnom.
Često se događa da u skupini nadarene djece pronađemo dijete koje se vrlo emocionalno uznemiri na socijalnu nepravdu u svijetu ili je vrlo zabrinuto oko ekološke krize.
Stupanj emocionalnosti koje to dijete izražava, prije bismo mogli očekivali od adolescenta, a ne od djeteta te dobi. Treba napomenuti da takve snažne reakcije ne predstavljaju manifestaciju eventualnih emocionalnih problema, već su one jednostavno dio ličnosti nadarenih pojedinaca.
Kao skupina, nadareni su skloni preuzimanju rizika, osjetljiviji su na očekivanja i osjećaje drugih, često vrlo rano izražavaju idealizam i smisao za pravdu, nezavisni su i kompetativni ( Brown, 1995., prema Heller i sur., 2000).U socio-emocionalnom razvoju nadarenih možemo govoriti o nekim unutarnjim i vanjskim karakteristikama razvoja.

Jedna od unutarnjih karakteristika razvoja je, da je on često puta neujednačen odnosno asinkroničan (Delisle, 1992., Silverman 1993., prema Heller i sur., 2000). Tako ponekad njihov kognitivni razvoj uveliko nadmašuje afektivan razvoj. U tom slučaju problem mogu predstavljati odrasli, odnosno okolina, koja očekuje ˝zrelo ponašanje˝ kod takvih pojedinaca. Odrasli se onda ponašaju prema djetetovoj nadarenosti na taj način da ili ignoriraju te posebne sposobnosti ili stavljaju pritisak na dijete da se ponaša na određen, ˝normalan˝ način.
Sljedeća karakteristika je njihova sklonost perfekcionizmu, odnosno posjedovanje visokih i nerealnih očekivanja vezanih uz izvođenje zadatka.Također, nadareni su vrlo često jako samokritični što dolazi do izražaja kada ne uspiju u izvođenju svojih idealističkih zadataka, a još više joj doprinosi već spomenuta tendencija perfekcionizmu.
Često spomenuta osobina socio-emocionalnog razvoja nadarenih je i tzv. multipotencijalnost, pod kojom se podrazumjeva uspješnost u mnogo različitih područja. Biti uspješan u mnogo različitih područja vrlo je teško i zahtjeva jako puno vremena i posvećenosti svakom od područja. Zbog ove karakteristike nadarena djeca mogu imati problema oko odabira zanimanja. Multipotencijalnost može postati velik problem u socio-emocionalnom razvoju nadarenih, te je često izvor stresa i raznih emocionalnih problema.

Vanjske karakteristike socio-emocionalnog razvoja kod nadarenih vezane su uz kulturu, društvo, norme i očekivanja specifične okoline u kojoj žive. Tako na primjer, često puta školsko okruženje ne prihvaća učenike koji ˝previše pametuju˝. Kao posljedicu, nadareni osjećaju veliku potrebu za prihvaćanjem, potrebu za druženjem sa drugom nadarenom djecom kao i potrebu za priznanjem odnosno odobravanjem.

No comments: