Tuesday, November 4, 2008

Pitanje identiteta (klikni)

Svaka nagla promjena, bilo da se radi o ubrzanim individualnim promjenama poput puberteta, promjene sredine, profesionalne reorjentacije, s jedne strane, ili kolektivnim previranjima poput raspada države, rata, prelaska iz jednog ekonomskog sistema u drugi, s druge strane, redovno dovodi do kriznih stanja koja su popraćena stanjem zbunjenosti zbog sporije adaptacije na nove okolnosti, kao i zbog nedovoljno jasne predstave o novonastaloj ulozi i budućim ciljevima. U pomenutim situacijama nezaobilaznih promjena, osoba - ukoliko nema jasno izgrađen individualni identitet tj. skup karakternih osobina putem kojih se razlikuje od drugih - razvija razne forme sekundarnih identiteta (npr. profesionalni, nacionalni, politički, vjerski, itd.) koje prenaglašeno ističe, koristeći ih (nesvjesno) kao paravan za prikrivanje neotkrivenog unikatnog individulanog potencijala. Najeklatantniji primjer je potreba određenih grupacija za prenaglašenim isticanjem segmenata vlastitog vjerskog identiteta, koje ne bi bilo problematično da je razvoju istog prethodio srazmjeran razvoj individualnog ili primarnog identiteta. U bh. društvu je tokom rata na vjersko-socijalnom planu došlo do naglog prelaza iz stanja ateizma u stanje religijskog osvješćenja što je prouzrokovalo, pored ostalog, razičite krize zbog izostanka postepenog razvoja ličnosti. Dokaz da je je kvalitetan vjerski (kolektivni) identitet moguće izgraditi samo na prethodno izgrađenom individualnom (primarnom) identitetu nalazimo u izreci Muhammeda, a.s., : “Oni koji su bili najbolji od njih u džahilijetu, oni su najbolji i u islamu, samo ako se poduče vjerskim propisima.“ (Muttefekun alejhi) Prethodni citat jasno upućuju na postojanje jezgre univerzalnih ljudskih vrijednosti koje čine osobu kvalitetnom neovisno o bilo kojem kolektivnom identitetu. Tako će osoba koja brusi svoj odnos prema životu konstantnom zdravom znatiželjom, neumoljivom kritičnošću prema sebi i drugima, orjentiranošću ka korisnom znanju i mobilnošću u ime većih ciljeva – neovisno o pripadnosti religijsko-civilizacijskom krugu - neminovno izrasti u ljudski dragulj vrijedan pažnje kojem (islamski) vjerski identitet predstavlja samo završni ukras. Tako se npr., unikatni individualni potencijal Ebu Bekra, r.a., kojeg je razvio prije nadopune svoje ličnosti novim elementom islamskog vjerskog idetiteta, ogledao u moralnosti, proaktivnom odnosu prema znanju, trgovačkim vještinama, izvrsnoj komunikativnoj sposobnosti, ekspertizi u rodoslovlju, eleganciji i karizmi kojom je zračio. S druge strane, osoba ili skupina ljudi koja živi u ambijentu u kojem joj niko ne objašnjava aktuelne političko-ekonomske tokove i važne vjersko-društvene procese, te ista nema jasan stav o tim dinamičnim pojavama, bez obzira koliko vlastitu smušenost pokušala prikriti neshvaćenom vjerskom formom – demonstrira i krizu vjerskog identiteta pošto je svaki kolektivni identitet klimav ukoliko nije građen na zdravom individualnom tj. primarnom identitetu.

No comments: