Tuesday, November 4, 2008

Budućnost naše zajednice ovisi o kvaliteti obrazovanja naše djece

Da bi naša djeca u budućnosti bila među uspješnima, moraju se oboružati najsmrtonosnijim od svih oružja: znanjem.

U početku su postojali proizvodi i usluge. A poslije toga je novac stigao u središte pozornosti. U osamdesetim se godinama prošlog stoljeća put do većeg bogatstva ostvarivao korištenjem novca na inovativne načine. Danas cestu do bogatstva popločuje maštovito korištenje informacija.

Brzi rast interneta omogućio je da bilo što bude dostupno bilo komu, bilo gdje i u bilo koje vrijeme. Ako je znanje moć, moć se sada potencijalno nalazi posvuda. Zbog količine informacija koja se neprestano povećava to je prava revolucija. U ovakva vremena svi smo trajno ne(dovoljno) obrazovani. Znanje je nešto što ne možemo svojoj djeci kupiti, niti ga možemo umjesto svoje djece steći. Mediji na kojima dolaze informacije sve su jeftiniji, ali kupnjom multimedijalne enciklopedije na DVD-u ne osiguravamo znanje svojem djetetu, to je samo pretpostavka da bi imalo iz čega učiti. Naša je odgovornost u tome da djecu naučimo kako učiti, kako znanje stjecati, da stvorimo naviku za cjeloživotno učenje, jer će cijelog života morati učiti da bi opstali «na vrhu». Srećom, znanje je poput nekog smrtonosnog virusa – jednom kada dođe u populaciju, nemoguće ga je zaustaviti, a na nama je da svoju djecu «zarazimo» tim virusom znanja, da im omogućimo pristup kvalitetnim informacijama i da ih potaknemo da se služe njima.

Za razliku od fizičkih izvora znanje upotrebom raste, a i prenosivo je – možemo ga uzeti sa sobom kada odlazimo. Ako zaista želimo da naša djeca izgrade dobar život i/ili samo zarade mnogo novaca – put do uspjeha ne može biti jasniji: moramo ih opremiti znanjem - i put pod noge.

Navikli smo vjerovati kako se do dvadesete ili dvadeset pete godine moramo predozirati obrazovanjem, a onda do penzije više nikad nećemo morati učiti. Na žalost (ili srećom) danas živimo u svijetu koji je izgrađen na snazi uma i moramo promijeniti svoju definiciju obrazovanja. Danas se procjenjuje da se svakih 5 godina količina znanja udvostručuje i kvalitetno obrazovanje više nikako nije punjenje ljudske glave činjenicama. Živimo u svijetu u kojem se konkurentske prednosti mogu naći bilo gdje, obrazovanje mora biti kontinuirano i trajati tijekom cijelog života. Školska knjižnica pravo je mjesto na kojem će naše dijete najbolje svladati uz pomoć školskog knjižničara tehnike cjeloživotnog učenja. Na žalost, to se ne može postići kredom i pločom, ili živom riječju knjižničara, ili korištenjem zastarjelih knjiga. Da bi naša djeca svladala tehnike cjeloživotnog učenja, moramo im omogućiti da to nauče vježbajući se na suvremenim nositeljima informacija. Preduvjet za učenje jest da imaju iz čega učiti. Sustav ne osigurava dovoljno kvalitetnih nositelja informacija, o nama ovisi hoćemo li neposredno pomoći svojoj djeci.

Svoju djecu ne možemo niti natjerati niti «motivirati» na učenje. Ono što možemo jest stvoriti im takvo okružje koje ih potiče na učenje.

No comments: